De kustwacht waakt over de zee

Kustwacht

FAQ & Links

  • Bestaat er een speciaal weerbericht voor de kust en de zee?

     

    Aan de kust hebben we een zogenaamd ‘microklimaat’. Dat wil zeggen dat het weer aan de kust verschilt met de rest van het land. De zon schijnt er meer en over het algemeen regent het minder. In de zomer daarentegen is het koeler en het waait er ook meer. Het agentschap voor Maritieme Dienstverlening en Kust (MDK) maakt daarom een speciaal weerbericht voor de kust. Dat wordt vier keer per dag aangepast en je kan er voorspellingen tot vijf dagen ver vinden, opgesplitst naar de westkust (De Panne tot Oostende) en de Oostkust (Oostende tot Knokke-Heist). Er zijn ook webcambeelden van verschillende kustgemeenten. Als je wil weten welk weer het is aan zee, surf dan naar www.kustweerbericht.be of check het kustweerbericht op je smartphone.

     

  • Een explosief opgevist?

    Een explosief heb je liever niet in de netten of aan boord, maar als het toch gebeurt, dan komt de explosievenkaart goed van pas. Het is niet altijd gemakkelijk om te weten of je nu met een explosief te maken hebt of niet. Het kan in de loop der tijd vervormd zijn, onder een laag modder of algen zitten of misschien heb je maar een deel van een explosief hebt opgevist.

    In geval van twijfel ga je er best van uit dat het wel degelijk om een explosief gaat en moet je zo snel mogelijk het MRCC (Maritiem Reddings en Coordinatie Centrum) waarschuwen. Zij zorgen ervoor dat de nodige hulp ter plaatse komt. Een goede beschrijving van het explosief is zeker nuttig. Neem daarom foto’s van het explosief en stuur ze door naar mrcc@mrcc.be.

    Als dat niet kan, beschrijf dan het explosief zo nauwkeurig mogelijk aan de MRCC - operator. De explosievenkaart kan hierbij helpen. Op de kaart zijn de meest voorkomende explosieven in de Noordzee schematisch voorgesteld en krijg je een idee van de afmetingen. Op de kaart staat ook wat (niet) te doen tot de ontmijningsdienst ter plaatse komt. Raadpleeg ook BAZ nr 1.

  • Een job bij één van de kustwachtpartners interesseert mij. Waar vind ik meer informatie over vacatures?

    Voor vacatures bij de Vlaamse kustwachtpartners, surf naar Werken voor Vlaanderen | Vlaanderen.be. Op Werken voor de federale overheid | Werkenvoor.be vind je vacatures van zowel federale als Vlaamse kustwachtpartners. Voor vacatures bij Defensie, surf naar Werken bij Defensie | Defensie.

     Neem zeker ook eens een kijkje op de websites van de verschillende kustwachtpartners voor specifieke vacatures. Alle websites vind je onder het item 'Kustwachtpartners' op deze website.

     

     

  • Een zeehond die op een golfbreker of een zandbank ligt, is die ziek?

     

    Niet noodzakelijk. Gezonde zeehonden zoeken dagelijks een plaatsje om wat te ‘zonnen’. Het is belangrijk dat ze kunnen rusten, dus ga niet te dichtbij en houd ook honden aan de leiband zodat ze niet gestoord worden.

    Een zieke zeehond ziet er mager en futloos uit en zal blijven liggen, ook als je dichterbij komt. Ga echter niet te dicht en raak de zeehond niet aan. Als het dier zich bedreigd voelt, kan het bijten en zo ziektes overbrengen. Bel het Sea Life Centre Blankenberge: 0032 (0)50 42 43 00.

    De Beheerseenheid Mathematisch Model (BMM) houdt een databank bij waar waarnemingen en strandingen van zeehonden, walvisachtigen en zeeschildpadden worden bijgehouden. Deze databank gaat zelfs terug tot de middeleeuwen met enkele historische gegevens over walvisstrandingen.

     

  • Heb ik een registratiebrief nodig?

    Een registratiebrief is een soort identiteitsbewijs voor je pleziervaartuig dat bewijst dat je vaartuig is geregistreerd bij de FOD Mobiliteit en Vervoer. Dan heb je ook het recht om de Belgische vlag te voeren.
    Een registratiebrief is verplicht zowel op binnenwateren als op zee (behalve op afgesloten meren).

    Indien het vaartuig langer is dan 20m en enkel op de binnenwateren vaart, zijn een uniebinnenvaartcertificaat en een meetbrief verplicht (deze vervangen dan de registratiebief).
    Een registratiebrief is enkel nodig voor pleziervaartuigen met een lengte van 2,5 meter tot en met 24 meter (en ook voor waterscooters). Dus niet voor kajakken, gondels, kano's, waterfietsen, zeilplanken, of andere tuigen die kleiner zijn dan 2,5 meter en ook niet voor pleziervaartuigen langer dan 24 meter.

    Verder is er ook geen registratiebrief nodig voor een pleziervaartuig dat gebruikt wordt voor het vervoer van meer dan 12 betalende passagiers of voor zeehengelen met betalende passagiers aan boord. Dan heb je wel een zeebrief nodig.

    Meer info? mobilit.belgium.be/nl/scheepvaart/pleziervaart/vaartuig/registratie

  • Heb je een gestrand, gewond, ziek of dood dier gezien? Hier zie je wie je het best contacteert.

     

    Zeehond, gestrand, ziek of gewond

    Bel het Sea Life Centre in Blankenberge op 050/42 43 00, 24 uur op 24 bereikbaar. Blijf op afstand en raak de zeehond zeker niet aan. De zeehond kan ziek zijn of en kan bijten. Houd honden aan de leiband. Opgepast: niet alle zeehonden die op het strand of op een golfbreker liggen, zijn ziek of gewond, vaak komen ze gewoon uitrusten.

    Dolfijn, gestrand – Dolfijn, zeehond of walvisachtige, dood

    Bel de BMM (Beheerseenheid Mathematisch Model): tijdens de kantooruren 059/70 01 31 buiten de kantooruren 0477/25 90 06 0475/46 60 68 0473/95 30 59

    Vogel, onder de olie

    Bel het Opvangcentrum voor vogels en wilde dieren (VOC) in Oostende op 059/80 67 66. Je kan ook zelf vogels binnenbrengen elke dag tussen 9u en 12u en tussen 13u30 en 17u30.

    Provinciaal Domein Raversijde
    Nieuwpoortsesteenweg 642
    8400 Oostende
    voc.oostende@vogelbescherming.be

       

  • Heeft een buitenlands schip toestemming nodig om activiteiten uit te voeren op het Belgische deel van de Noordzee?

    Voor buitenlandse schepen of bedrijven bestaat een speciale procedure om een vergunning te krijgen voor hydrografische en/of oceanografische activiteiten, dit wordt een 'diplomatic clearance' of kortweg 'dipclear' genoemd. Meer info: FOD Buitenlandse Zaken, Dienst Internationaal Transportbeleid, Karmelietenstraat 15, 1000 Brussel.

  • Hoe kan ik voorkomen dat mijn kind verdwaalt op het strand?
    • verlies je kind niet uit het oog
    • blijf in een bewaakte zone
    • indien er op het strand verdwaalpalen zijn, wijs je kind op de figuur van de verdwaalpaal waar jullie het dichtst bij zitten
    • haal bij de redders een polsbandje
    • schrijf je gsm-nummer op het polsbandje
    • zeg aan je kind dat hij/zij naar de strandredders moet gaan als hij/zij je niet meer vindt

    Zie ook: www.ikwv.be

  • Hoe registreer ik mijn vaartuig?

    U vraagt de registratie online aan.  Zorg ervoor dat u een recente versie van Adobe Reader en van uw browser hebt (bijvoorbeeld Chrome, Firefox of Microsoft Edge). Dat is nodig om het aanvraagformulier te kunnen openen.

    Let op, de doorlooptijd voor een registratiebrief bedraagt tijdens drukke periodes 4 à 6 weken.

  • Hoe weet ik of het veilig is om te zwemmen in zee?

    Kijk naar de kleur van de vlag bij de reddingsposten.
    Zie je een groene vlag, dan kan je veilig gaan zwemmen. Een gele vlag wil zeggen dat je wel mag zwemmen, maar dat het gevaarlijk kan zijn. Daarom mag je dan ook geen rubberbootjes, zwembanden of andere opblaasbare en drijvende voorwerpen mee het water in nemen. Als er een rode vlag wappert, is het verboden om te zwemmen. Volg altijd de instructies van de redders op.

    Opgelet: in onbewaakte zones is het altijd verboden om te zwemmen! Dat kan je zien aan het verbodsbord.

    Surfers hebben hun eigen groene (surfen toegelaten) en rode (surfen verboden) vlag, te herkennen aan het witte logo met surfplank.

    Een overzicht van de vlaggen en borden vind je hier.

  • Hoe word ik redder aan zee?

    De opleiding “Redder aan Zee” stelt zich tot doel kwaliteitsvolle redders te vormen om onze Vlaamse stranden tijdens de zomer te bewaken. Dit is een unieke West-Vlaamse aangelegenheid. West-Vlaanderen is de enige Vlaamse provincie grenzend aan de zee. De basisopleiding kan worden gevolgd op vier plaatsen verspreid over de provincie: Oostende, Brugge, Kortrijk en Koksijde. De opleiding eindigt met een zeezwemproef.

    Daarnaast is de opleiding “Redder aan Zee” ook verantwoordelijk voor de kwaliteitscontrole van haar afgestudeerden. De gediplomeerde redders dienen om de drie jaar te slagen voor een opgelegde bekwaamheidsproef. Het slagen voor deze proef is een absolute voorwaarde om het daaropvolgend jaar te kunnen worden aangesteld.

    Naast de basisopleiding organiseert de opleiding “Redder aan Zee” ook een gespecialiseerde opleiding tot postoverste. Het doel van deze opleiding is redders te vormen die instaan voor de dagelijkse leiding van een redderspost. Deze kan pas gevolgd worden op het einde van het tweede aanstellingsjaar en bestaat uit een vaarmodule en een praktijkgericht examen die samen op dezelfde dag worden afgenomen.

    Ook organiseert de opleiding “Redder aan Zee” in samenwerking met de IKWV reanimatie- en EHBO lessen voor de watersportclubs.

    www.redderaanzee.behttp://www.campuspov.be

  • Hoe zijn de zeereddingsdiensten georganiseerd?

    Bij een incident op zee komt het Maritiem Reddings – en Coördinatie Centrum (MRCC) in Oostende in actie. Zij zijn verantwoordelijk voor Search and Rescue (SAR), anders gezegd opsporings – en reddingsacties. Het MRCC verwittigt de reddingsdiensten die dan uitrukken met varende of vliegende middelen.  Aan de kust zijn er drie reddingsstations van waaruit reddingsvaartuigen kunnen vertrekken. In Oostende liggen de reddingsboten van Vloot, in Nieuwpoort heeft Ship Support enkele vaartuigen liggen en in Blankenberge zijn er de reddingsvaartuigen van de Vrijwillige Blankenbergse Zee Reddingsdienst (VBZR). Vanuit de luchtmachtbasis Koksijde vertrekken de reddingshelikopters van Defensie. Welke reddingsdienst wordt uitgestuurd hangt af van de aard en de plaats van het incident. Als dat nodig is, werken al deze diensten uiteraard samen en ze kunnen ook allemaal 24 uur op 24 opgeroepen worden. 

  • Hoeveel schepen telt de Belgische visserijvloot nog?

    Volgens de cijfers van Dienst Zeevisserij is België nog 79 vissersvaartuigen rijk. Zeebrugge spant de kroon met 41 vissersschepen, gevolgd door Oostende waar 23 vissersvaartuigen hun thuishaven hebben. De rest wordt verdeeld tussen Nieuwpoort :9 vissersschepen en Blankenberge: 4 vissersschepen. Tenslotte hebben nog 2 vaartuigen een Scheldehaven als thuisbasis.

  • Ik wil graag redder-duiker worden. Hoe gaat dat in zijn werk?

    Om de functie van redder-duiker te kunnen uitoefenen, is de eerste vereiste dat je militair bent. Eerst moet je dus de algemene opleiding onderofficier met succes doorlopen. De maximumleeftijd om met die opleiding te starten is 33 jaar. De opleiding duurt vier jaar. Daarna volgt nog een duikopleiding van één jaar. 

    Uiteraard wordt er ook verwacht dat je een uitstekende conditie hebt. Als je voor de aanvang van de opleiding al over duikervaring beschikt, is dat een pluspunt.

    Na de nodige opleidingen, kan je in aanmerking komen voor de functie van redder-duiker bij het 40SQN als er een openstaande vacature is. 

    http://www.mil.be/nl/pagina/hoe-solliciteren

  • Is de bruinvis een walvis?

    Hoewel de bruinvis niet zo’n groot dier is, behoort hij wel tot de walvisachtigen. Een bruinvis wordt maximaal 2 meter lang en 60 kilo zwaar. Het zijn zeezoogdieren, dus ze ademen via hun longen. Ze zwemmen dicht aan het wateroppervlak, zodat ze gemakkelijk boven water kunnen komen om te ademen. Bruinvissen eten allerlei soorten vis, garnalen,… Ze vinden hun voedsel via echolocatie. In de lente en de vroege zomer worden vaak bruinvissen gezien langs de kust. Heb je een gestrande bruinvis of een ander zeezoogdier in nood gezien? Bel het Maritiem Reddings – en Coördinatiecentrum (MRCC) op 059/34 20 10. Je kan ook een mail sturen naar dolphin@mumm.ac.be. Het Koninklijk Belgisch Instituut voor Natuurwetenschappen (KBIN) houdt een databank bij met alle waarnemingen, strandingen en vrijlatingen van zeezoogdieren aan de Belgische kust.

  • Kan een tsunami ook voorkomen in de Noordzee?

    Tsunami is Japans: ‘tsu' betekent ‘haven' en ‘nami' betekent ‘hoge golf'.

    Tsunami's kunnen verschillende oorzaken hebben: een zeebeving, een kosmische inslag (meteoriet), een vulkanische uitbarsting onder zee of een grote aardverschuiving waarbij een grote massa in de zee zakt of valt.

    Door de verplaatsing van de zeebodem, wordt in feite een hele hoeveelheid water opgetild. In volle zee merk je een tsunami bijna niet op, er ontstaat immers geen hoge golf, maar wel een zeer brede golf (golflengte van 100 tot wel 400 kilometer lang). Deze golf verplaatst zich veel sneller dan normaal.

    Wanneer deze brede golf echter de kust nadert, komt de golf in ondiep water. Hierdoor gaat de golf steeds minder snel. Het water vooraan in de golf zakt als het ware naar achter, bovenop het water dat volgt, waardoor de golf steeds hoger en hoger wordt.

    Langs de kust van de Noordzee is het onwaarschijnlijk dat een tsunami kan voorkomen. De Noordzee is een ondiepe zee, waardoor de golven geen grote snelheid kunnen halen. Toch worden door de bevoegde kustwachtpartners de nodige voorzorgen genomen en alarmeringsprocedures opgesteld.

     

     

     

     

     

     

  • Kan ik een bezoek brengen aan het MRCC (Maritiem Reddings- en Coördinatie Centrum) of het MIK (Maritiem Informatie Kruispunt)?

    Op het MIK wordt gewerkt met vertrouwelijke informatie, daarom kunnen bezoeken niet worden toegestaan. Om de operatoren niet te storen bij hun werk wordt slechts in uitzonderlijke gevallen bezoek toegelaten op het MRCC. Wel wordt het MRCC meerdere keren per jaar opengesteld voor het publiek, bijvoorbeeld tijdens de Vlaamse Havendag, de visserijfeesten,… Meer informatie: www.scheepvaartbegeleiding.be

     

      

    Meer lezen over de kustwachtcentrale.

     

  • Kan ik met een schip tot aan de windmolens op de Noordzee varen?

    Dat kan, maar hou er rekening mee dat er een veiligheidsafstand is vastgesteld van 500 meter. Geen enkel vaartuig mag de windmolens dus dichter dan 500 meter naderen.

    Er wordt enkel een uitzondering gemaakt voor vaartuigen die vooraf toelating hebben gekregen van de kustwacht, zoals de werkschepen van de windmolenexploitant, vaartuigen met een controleopdracht, reddingsvaartuigen etc., die dus wel het windmolenpark mogen binnenvaren.  

    Als een vaartuig zonder toelating dichter bij de windmolens vaart en de veiligheidsafstand dus niet respecteert, is dat strafbaar. De Kustwachtcentrale (Maritiem Informatie Kruispunt en Maritiem Reddings - en Coördinatie Centrum)  wordt automatisch gealarmeerd wanneer een vaartuig het verboden gebied binnenvaart en ook de Scheepvaartpolitie wordt steeds op de hoogte gebracht.

     

  • Liggen er veel scheepswrakken in de Noordzee?

    Op de bodem van de Noordzee liggen veel wrakken van schepen, oorlogsvliegtuigen of andere obstakels. De Vlaamse Hydrografie (deel van Afdeling Kust) houdt een wrakkendatabank bij en heeft 240 wrakken in het Belgische deel van de Noordzee in kaart gebracht. In de databank vind je de juiste locatie, de exacte diepte en ander informatie over de wrakken.

    Er wordt hiervoor gespecialiseerde apparatuur gebruikt, zoals een multibeam echolood om de afstand tot de zeebodem te berekenen of een sidescansonar om een beeld van de bodem op te bouwen. De wrakkendatabank vind je op www.vlaamsehydrografie.be .

    Ook het Vlaams Instituut voor Onroerend Erfgoed (VIOE) heeft een databank ontworpen voor het maritiem erfgoed. Hierin vind je informatie over wrakken, andere voorwerpen onder water of verdronken nederzettingen uit de Belgische wateren.

    Enkele andere websites of projecten die de moeite waard zijn:

    • Wrakkensite: hier vind je een heleboel informatie over Noordzeewrakken, zeekaarten en foto’s.
    • BEWREMABI (BElgian WREcks for MArine BIodiversity): een onderzoeksproject naar de biodiversiteit op en rond scheepswrakken in Belgische mariene wateren.

     

  • Mag ik mosselen plukken aan het strand of in de haven?

    Neen, dat is bij wet verboden. Het is trouwens geen goed idee, want volgens een onderzoek van het Instituut voor Landbouw - en Visserij Onderzoek (ILVO) kan het eten van zelfgeplukte mosselen leiden tot maag - en darminfecties gezien er veel ziekteverwekkende microben inzitten. Ook blijkt dat er meer chemische stoffen zitten in 'wilde' mosselen op strandhoofden of kaaimuren dan in mosselen die je in de supermarkt koopt.

    Meer weten: http://www.ilvo.vlaanderen.be/NL/Pers-en-media/Alle-media/articleType/ArticleView/articleId/1815/Wild-geplukte-mosselen-op-Belgische-strandhoofden-en-kaaimuren-voldoen-niet-volledig-aan-voedingsnormen

     

  • Mag ik op zee een race of wedstrijd met jetski, powerboat, etc organiseren?

    Bij watersportactiviteiten in groep, dus ook wedstrijden, informeer bij FOD Mobiliteit en Vervoer of een vergunning nodig is. 

    Als de race of wedstrijd van publicitaire of commerciële aard is, dan moet je ook nog toelating vragen aan het Directoraat-Generaal (DG) Leefmilieu. DG Leefmilieu ziet toe op de regelgeving ter bescherming van het mariene milieu.

    Als de race of wedstrijd niet van publicitaire of commerciële aard is, dan heb je geen vergunning nodig van DG Leefmilieu, maar het is toch aangeraden om contact te nemen en na te gaan of het voorziene traject niet in een speciale zone voor natuurbehoud of speciale beschermingszone voor vogels ligt.

    Toelatingen moeten ruim op voorhand aangevraagd worden.

    Contact:
    DG Leefmilieu: Steven Vandenborre - 0032 (0)2/524 96 29 - steven.vandenborre@milieu.fgov.be
    FOD Mobiliteit en Vervoer: brandingsport@mobilit.fgov.be  

  • Mag ik warrelnetten gebruiken om te vissen op het strand?

    Neen, dat is verboden. De Vlaamse regering heeft op 13 maart 2015 beslist dat het gebruik van warrel - en kieuwnetten bij recreatieve visserij niet langer toegestaan is. Zowel onder als boven de laagwaterlijn mag je die niet langer gebruiken.

    Warrelnetten worden rechtop in het water gezet en kunnen tot tientallen meters lang zijn. Ze bestaan uit hele fijne draadjes, waardoor vissen met de kieuwen achter het net blijven hangen en verstrikt geraken. Jaarlijks waren er echter ook tientallen bruinvissen die in zulke netten vastraakten. Ze konden niet meer naar boven zwemmen om adem te halen en verdronken zo.

    In sommige kustgemeentes was het daarom al langer verboden om warrelnetten te gebruiken, maar de regels waren niet overal gelijk. Daardoor kon er nogal eens verwarring onstaan. Nu is vissen met een warrel - of kieuwnet langs de hele Belgische kust verboden. Hobbyvissers mogen wel nog altijd fuiken, korren of platnetten gebruiken.

  • Mag je een fles met een boodschap (flessenpost) in zee gooien?

    Nee, het is verboden afval in zee te gooien, dus mag je ook geen fles in zee gooien!

    Het internationale MARPOL-Verdrag inzake verontreiniging door scheepvaart verbiedt het. Dit verdrag gaat over lozingen van afval of andere materie dat voortvloeit uit de normale werking van schepen. Bijlage V van het MARPOL-Verdrag gaat over vuilnis afkomstig van schepen. Onder ‘vuilnis’ wordt begrepen alle voedsel en huishoudelijk afval, met uitzondering van verse vis en delen daarvan, die afkomstig zijn van de normale werking op een schip. Het is overal verboden om kunststoffen (plastiek) in zee te gooien.

    De Noordzee is bovendien aangewezen als ‘bijzonder gebied’, wat betekent dat er een algemeen lozingsverbod is voor vuilnis. Voedselresten mogen alleen buiten de 12-mijlszone worden geloosd. Ook in de nationale wetgeving gelden er beperkingen. Afval of andere materie in zee storten is verboden in de hele zeegebieden (Wet marien milieu). ‘Storten’ betekent het zich opzettelijk ontdoen in zee van afval of andere materie vanaf schepen.

    Dit verbod geldt niet voor as van verbrande menselijke lijken, niet-verwerkte vis, visafval en bijvangst van vissersvaartuigen, baggerspecie en inerte materialen van natuurlijke oorsprong (zoals rotsblokken, zand en grind).

    Op grond van het Kustreglement is het bovendien verboden om enige vaste of vloeibare, verontreinigende stof uit te storten in de territoriale zee. Het is ook verboden om afbraak- en afvalresten, wrakken, wrakstukken of dergelijke voorwerpen achter te laten op het openbare domein en om volledig verwaarloosde vaartuigen in de havens te laten liggen.(© VLIZ – De Grote Rede)

  • Mag je zogenaamde "rode diesel" voor pleziervaartuigen gebruiken?

     

    Neen, volgens Belgische én Europese wetgeving is het gebruik van rode gemerkte dieselolie ten strengste verboden.

  • Moet ik bang zijn voor kwallen?

    Neen, toch niet van de kwallen die aan onze kust voorkomen. De meeste daarvan zijn niet gevaarlijk.Langs onze kust komen vier soorten regelmatig voor.

    Oorkwal: dankt haar naam aan de tekening in de vorm van vier "oortjes". Veroorzaakt geen huidirritaties. Komt voor in het voorjaar tot begin van de zomer.

    Blauwe haarkwal: is ook een voorjaarskwal en heeft een korenbloemblauwe kleur. Deze soort kan "netelen" (= steken).

    Kompaskwal: dit is de typische zomerkwal. Deze kwal heeft een bruine tekening en lange tentakels.

    Zeepaddenstoel of bloemkoolkwal: Deze grote blauwe kwal spoelt in de nazomer en in de herfst aan. Deze kwal heeft geen tentakels en veroorzaakt dus geen huidirritatie.

    Kwallen zijn geen vissen, maar behoren tot het plankton. Ze kunnen dus niet zelf zwemmen, ze drijven mee met de stroming en de wind en spoelen soms massaal aan. Ze eten kleine visjes en planktondiertjes die tussen hun tentakels terecht komen. Kwallen bestaan eigenlijk uit 95 procent water met een vliesje rond. Vandaar ook de Engelse benaming: "jelly"fish. Ze hebben een hoed waaraan tentakels vastzitten en onder de hoed zit een holte, die dienst doet als mond en ook als maag.

    We weten nog erg weinig van deze dieren.
    Wetenschappers doen onderzoek naar de biologie van kwallen en trachten strandingen wetenschappelijk te voorspellen. Daarbij kunnen ze hulp gebruiken en daarom is het nuttig om waarnemingen van deze mooie dieren te melden.
    Dat kan op: kwal@natuurwetenschappen.be (bij beperkt aantal) of mrcc@mrcc.be (bij massaal aantal).
    Je kunt ook een uitgebreid formulier om je waarneming te melden vinden op http://www.mumm.ac.be/NL/Management/Nature/strandings.php

     

    Met dank aan Francis Kerckhof, KBIN/OD Natuur

  • Piraten, bestaan die nog?

    Piraten bestaan zeker nog, maar dan wel in de moderne zin van het woord. Ze maken nu gebruik van speedboten, machinegeweren en zelfs satellietspionage om grote vrachtschepen te overvallen. Deze vrachtschepen zijn een geliefd doelwit omdat er maar een kleine bemanning meevaart. De piraten deinzen er niet voor terug om grof geweld te gebruiken of de bemanning te gijzelen. Naast de lading, zijn ze vaak ook geïnteresseerd in de persoonlijke eigendommen van de bemanning. Moderne piraten zijn vooral actief in het Zuidoosten van Azië (Filippijnen en Indonesië), in sommige delen van Zuid-Amerika , voor de kust van Somalië en ook West-Afrika (Guinee, Nigeria, Togo en Benin). In 2008 zette de Europese Commissie ‘operatie Atalanta’ op touw. Dit is een gezamenlijke marinepatrouille van verschillende Europese landen om de piraterij voor de Somalische kust te stoppen. Ook de Belgische marine werkt hier actief aan mee met het fregat Louise-Marie. Op 30 januari 2013 is een wet gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad met verschillende maatregelen in de strijd tegen piraterij. Dat betekent dat privébewakers toegelaten zijn op Belgische schepen. 

  • Vondsten in zee moeten gemeld worden aan de gouverneur van West-Vlaanderen. Hoe zit dat precies?

    De gouverneur van West-Vlaanderen is ontvanger van het cultureel erfgoed onder water. Dat wil zeggen dat vondsten verplicht moeten gemeld worden aan de gouverneur. Hij neemt dan de vondsten op in een elektronisch register en maakt een onderzoeksrapport op over de vondst met voorstellen rond eventuele maatregelen, …

    Op www.vondsteninzee.be vind je alle informatie. Via dezelfde website kan je vondsten melden en het register raadplegen. De gouverneur werkt hiervoor samen met het Vlaams Agentschap Onroerend Erfgoed en met het Vlaams Instituut voor de Zee (VLIZ).

  • Voor welke watersporten heb ik een vergunning nodig?

    Voor meer informatie over de nodige vergunningen neem je best contact met FOD Mobiliteit en Vervoer – brandingsport@mobilit.fgov.bewww.mobilit.belgium.be

  • Waar en wanneer zijn er schietoefeningen op de Noordzee?

    Vanuit de militaire basis ‘Lombardsijde – Nieuwpoort’ worden regelmatig schietoefeningen gedaan. Veiligheidshalve is dan een gedeelte van de zee afgesloten voor alle scheepvaart. In de 'Berichten Aan Zeevarenden nr 1' (BAZ) kan je zien welke gedeeltes van de zee voorzien zijn voor schietoefeningen. Je vindt ze ook op de maritieme kaarten.

    Het tijdstip van de schietoefeningen vind je in de tweewekelijkse BAZ . Meer informatie ook op de website van Defensie.

    Schietoefeningen worden in principe nooit georganiseerd op zaterdagen, zondagen, wettelijke feestdagen of tijdens schoolvakanties.

     

  • Waar kan ik de Berichten aan Zeevarenden (BAZ) vinden?

    Kijk hiervoor op de website van de Vlaamse Hydrografie. Je kan de publicaties per post bestellen of je kan ze na afspraak afhalen aan het onthaal van afdeling Kust. In de BAZ verschijnt recente informatie, die voor de scheepvaart van belang kan zijn, met aanvullingen en correcties op de zeekaart. Het gaat bijvoorbeeld om data en tijdstippen van de schietoefeningen van het leger, gegevens over nieuwe boeien die op zee uitgelegd zijn, info over recent bekende wrakken en obstakels, ….

  • Waar kan ik terecht met vragen over de nodige documenten voor mijn vaartuig?

    Voor zulke vragen, richt je je best tot onze kustwachtpartner Federale Overheidsdienst (FOD-) Mobiliteit en Vervoer. 
    Algemeen telefoonnummer FOD Mobiliteit en Vervoer:  +32 (0)2 277 31 11 of mail naar info@mobilit.fgov.be 

    Meer info op: Pleziervaart | FOD Mobiliteit (belgium.be) 

     

     

  • Waar vind ik meer informatie over maritieme opleidingen?

     

    Op www.areyouwaterproof.be vind je alles wat je maar wil weten over een maritieme opleiding en een carrière op het water.

  • Waar vind je windmolenparken in het Belgische deel van de Noordzee? Hoever staan die van de kust?

    De windmolens van C-Power (het eerste windmolenpark dat werd gebouwd op het Belgische deel van de Noordzee) bevinden zich op de Thorntonbank, ongeveer 30 kilometer uit de kust voor Oostende.

    De windmolens van Belwind bevinden zich op een afstand van maar liefst 46 kilometer van de kust ter hoogte van Zeebrugge, op de Bligh bank.

    De windmolens van Northwind bevinden zich op de Lodewijkbank (Bank zonder naam) op 37 kilometer voor de kust van Oostende.  

  • Waarom mag je meeuwen niet voederen?

    Het is niet nodig om meeuwen te voederen. Ze hebben voedsel genoeg. Als meeuwen voortdurend door de mens gevoederd worden, gaan ze zelf niet meer op zoek naar voedsel. Ze pikken vuilniszakken kapot waardoor de straten er vuil bij liggen en ongedierte aantrekken. Daken, auto’s en voetpaden worden ook vuil door de uitwerpselen van meeuwen. Meeuwen durven ook weleens voedsel uit handen van mensen komen ‘pikken’ wat gevaarlijk kan zijn, zeker voor kleine kinderen.

    Wist je dat het zelfs bij wet verboden is om meeuwen te voederen? Als je het toch doet, riskeer je in de meeste kustgemeentes een fikse geldboete.

  • Wat doe ik als mijn kind verdwaald is op het strand?
    • ga naar de strandredder
    • als er geen strandredder is, bel dan het noodnummer 112 of het Maritiem Reddings-en Coördinatie Centrum (MRCC) op 0032 (0)59/70 10 00
    • zeg duidelijk aan de strandredder/hulpdiensten waar je je zoon of dochter voor het laatst gezien hebt, vermeld naam, leeftijd, kleur zwembroek of badpak.....

     

    Zie ook: www.ikwv.be

  • Wat is dat precies, een zeekat?

     

    Een zeekat is eigenlijk een inktvis met tien armen. Op het eerste zicht zou je denken dat een zeekat acht armen heeft, maar daartussen zitten twee langere vangarmen verborgen.Die gebruiken ze om hun prooi vast te grijpen. Ze eten voornamelijk garnalen en krabben. Zeekatten komen veel voor in de Noordzee. Ze kunnen tot 50 cm groot worden, maar zijn geen lang leven beschoren. Een mannetje wordt niet ouder dan drie jaar en een vrouwtje sterft zelfs al na één jaar (nadat ze haar eitjes heeft gelegd).

    Een zeekat wordt ook wel sepia genoemd. Ze kunnen van kleur veranderen wanneer ze zich bedreigd voelen of boos zijn. Sepia's graven zich in het zand in. Als ze vluchten, stoten ze een soort bruinachtige inkt (sepia) uit zodat hun vijand hen niet goed meer kan zien.

    Zeekatten zijn weekdieren en hebben dus geen botten. De meeste weekdieren leven in een schelp, maar bij de sepia ligt deze (skelet)schelp inwendig. Die schelpen spoelen in de zomer vaak aan op het strand en kennen de meeste mensen als zeeschuim, een delicatesse voor veel vogels. 

  • Wat is de Exclusieve Economische Zone?

    De Exclusieve Economische Zone grenst aan de territoriale wateren. De EEZ bestaat uit de wateren boven de zeebodem, de zeebodem zelf en de ondergrond. In de EEZ heeft de kuststaat rechten om bepaalde activiteiten uit te oefenen zoals wetenschappelijk onderzoek, opwekking van energie (bv. windmolenparken), visserij, bouw van kunstmatige eilanden, … In de Noordzee hebben de verschillende kuststaten de afbakening van EEZ’s vastgelegd in verdragen.De EEZ van België omvat het deel van de Noordzee waarvan de buitengrens wordt bepaald door een lijn bestaande uit segmenten die de volgende, in coördinaten uitgedrukte punten, verbindt, in de volgorde zoals hieronder aangegeven:
    1. 51°16'09" N02°23'25" O
    2. 51°33'28" N 02°14'18" O
    3. 51°36'47" N 02°15'12" O
    4. 51°48'18" N 02°28'54" O
    5. 51°52'34,012" N 02°32'21,599" O
    6. 51°33'06" N 03°04'53" O

    Meer lezen over het werkingsgebied van de Kustwacht.

  • Wat is een duizendjarige storm?

    Een duizendjarige storm is een zeer zware storm die zich statistisch gezien eens om de duizend jaar kan voordoen. Ter vergelijking: de storm van 1953 was een 250-jarige storm. Bij een duizendjarige storm kunnen er zeer hoge golven ontstaan en kan het zeeniveau spectaculair stijgen. Wanneer deze storm zal toeslaan, kan niet voorspeld worden. Dat kan morgen zijn maar ook over twintig of honderd jaar. De afdeling Kust van het agentschap voor Maritieme Dienstverlening en Kust (MDK) is volop bezig om onze kust te beschermen tegen een dergelijke storm. Uit een studie naar de zwakke plekken langs de kust is gebleken dat onze havens en ook de kustlijn van Wenduine tot in Blankenberge en tussen Middelkerke en Oostende het meest kwetsbaar zijn. Het Masterplan Kustveiligheid is goedgekeurd in 2011. Daarin staan alle werken die zullen uitgevoerd worden om de zeewering te versterken, bijvoorbeeld stranden verbreden en verhogen, kaaimuren in de havens verhogen, zeedijken versterken en stormmuren (in de vorm van zitbanken) bouwen.

  • Wat is het Belgisch Continentaal Plat?

    De wet van 13 juni 1969 zegt als volgt: Het continentaal plat duidt de zeebedding en de ondergrond aan van de onder water gelegen gebieden die aan de kust aansluiten maar die buiten de territoriale wateren liggen.

    Meer lezen over het werkingsgebied van de Kustwacht.

  • Wat mag ik (niet) als ik op het strand ga vissen?

    Je wilt graag gaan vissen op het strand, maar je weet niet wat mag en niet mag?

    Hou rekening met de volgende regels:
     •platte ingegraven netten en kartennetten moeten een maaswijdte van minstens 70 mm hebben
     •warrelnetten en kieuwnetten zijn verboden (zowel beneden als boven de laagwaterlijn)

    Let op: in veel kustgemeenten geldt een lokaal politiereglement!

    Nog vragen? kijk op de website van onze kustwachtpartner Dienst Zeevisserij of mail naar inspectie.zeevisserij@lv.vlaanderen.be

  • Wat moet ik doen als ik een zwemmer, surfer of andere watersporter in nood zie?

    Bel het noodnummer 112 of verwittig het MRCC (Maritiem Reddings – en Coördinatie Centrum) in Oostende . Dat kan via:

    • Telefoon: 059/70 11 00 of 059/70 10 00
    • Fax: 059/70 36 05
    •  VHF Kanaal 16 – Kanaal 67

  • Wat moet ik doen als ik gestoken ben door een kwal?

     

    De netelcellen bevinden zich op de tentakels. Bij aanraking schieten ze een pijltje met gif af. De pijn kan meer of minder hevig zijn, afhankelijk van het soort kwal en de gevoeligheid van het slachtoffer. Kwallenbeten van kwallen langs onze kust zijn meestal niet gevaarlijk of dodelijk.

    Als je gestoken of geneteld bent door een kwal, verwijder dan eerst voorzichtig alle resten van de tentakels die op de huid zijn achtergebleven. Dat kan door af te spoelen met zeewater (niet met zoet water). Wat je zeker niet moet doen is hard wrijven! Een koud compres kan de pijn wat verlichten. In erge gevallen kunnen pijnstillers nodig zijn.

    Pas op: aangespoelde kwallen, zelfs al zien ze er dood uit, blijven nog netelen als je ze aanraakt!

    Met dank aan Francis Kerckhof, BMM

     

  • Wat moet ik doen als ik wil gaan duiken op zee?

     

    De procedure voor sport- en recreatieduiken op zee staat in de Berichten aan Zeevarenden (BAZ) nr. 11 en 12 van 2006. Die BAZ’s vind je op de website van afdeling Kust. Je kan de publicaties per post bestellen of je kan ze na afspraak afhalen aan het onthaal van afdeling Kust.

  • Wat moet ik doen als mijn vaartuig gestolen is?

    Doe zo snel mogelijk aangifte van diefstal bij de lokale bevoegde politie van de plaats waar het vaartuig is gestolen, of van uw woonplaats. Neem volgende documenten mee: facturen, verzekeringsbewijs, eigendomsbewijs en kopies van scheepsdocumenten. Wat ook van belang kan zijn: alle nuttige inlichtingen over uitrusting, communicatiemiddelen aan boord, identiteit opvarende(n), gepland traject, aanloophavens en uiteindelijke bestemming.

  • Wat moet ik weten om te mogen varen op zee?

    Op de website van FOD Mobiliteit en Vervoer vind je het vademecum voor de pleziervaart. Daarin staat alles wat je als pleziervaarder moet weten over vergunningen, vlaggenbrieven, stuurbrevetten, de adressen waar je die documenten kunt krijgen en nog veel meer nuttige informatie en tips.
    Download het vademecum.

    Ook de brochure 'Wijzer op het water' is een aanrader. Naast de verplichte reglementaire voorschriften voor pleziervaarders, vind je er ook een uitgebreide reeks aanbevelingen en tips, die meestal uit de praktijk van ervaren waterrecreanten komen. De brochure is tot stand gekomen door een constructieve samenwerking binnen het agentschap voor Maritieme Dienstverlening en Kust (afdeling Scheepvaartbegeleiding en afdeling Kust) met de FOD Mobiliteit en Vervoer, de Scheepvaartpolitie en de vzw Promotie Binnenvaart Vlaanderen.

    Download "Wijzer op het water" of vraag een (gratis) papieren exemplaar aan door een email te sturen naar eva.descamps@mow.vlaanderen.be .

  • Wat wordt juist bedoeld met territoriale zee?

    Met territoriale zee, territoriale zone of territoriale wateren worden de wateren bedoeld vanaf een bepaalde basislijn tot een bepaalde afstand waarin een land zelf wetten kan bepalen en rechtspraak uitoefenen. Volgens het zeerechtverdrag van de Verenigde Naties bedraagt de maximale territoriale zone 12 zeemijl (iets meer dan 22 kilometer), gemeten vanaf de laagwaterlijn. Dit is ook in België zo.

    Opgelet: dit wil niet zeggen dat België schepen toegang kan verbieden tot zijn territoriale wateren, hier geldt namelijk nog altijd ‘het recht van vrije doorgang’. Schepen kunnen dus vrij doorvaren, maar moeten zich wel houden aan de bepalingen van de kuststaat, zoals het verbod tot lozen van olie of vissen zonder vergunning.

    Meer lezen over het werkingsgebied van de Kustwacht.

  • Zeesterren die massaal aanspoelen op het strand, hoe komt dat?

    Dat gebeurt meestal in de winter en bij storm. Dan worden de zeesterren losgerukt van de zeebodem. Door de lage temperatuur raken ze versuft en kunnen ze zich niet terug vasthechten aan de bodem waardoor ze hulpeloos blijven ronddrijven. Als daar ook nog eens een onderstroom richting land bijkomt, dan eindigen ze op het strand. Dat ze meestal in grote getale aanspoelen, toont aan dat de gewone zeester heel talrijk in de Noordzee voorkomt en zelfs in aantal lijkt toe te nemen. Volwassen zeesterren hebben weinig vijanden, behalve de zilvermeeuw. Wel moeten ze op hun hoede zijn voor uitgerekend hun eigen soortgenoten. Jonge zeesterren worden vaak aangevallen door hun grotere collega's en sommige soorten zeesterren jagen actief op andere zeesterren. 

  • Zitten er haaien in de Noordzee?

     

    Er zijn drie soorten haaien te vinden in de Noordzee: Doornhaai, Hondshaai en Gladde haai. Aan onze kust komen die niet zo vaak, ze zijn meer te vinden langs de kust van Engeland en Schotland.  Als je bang bent voor haaien, heb je aan onze kust dus eigenlijk niets te vrezen!