De kustwacht waakt over de zee

Kustwacht

Operatie Opera II

Van 3 tot 7 september organiseerden de kustwachtpartners voor het vierde jaar op rij de geïntegreerde controle-operatie ‘OPERA’ in het kader van hun samenwerkingsovereenkomst.

De Marinecomponent stelde voor deze kustwachtoperatie het marineschip BNS Stern ter beschikking. Na een lange onderhoudsperiode was BNS Stern tijdig gereed om deze operatie te ondersteunen. Op maandag 3 september scheepten inspecteurs van de verschillende deelnemende kustwachtpartners in, in de marinebasis van Zeebrugge. De deelnemende kustwachtpartners waren dit jaar inspecteurs van de Dienst Zeevisserij (DZ), de afdeling Maritieme Brigade van de Administratie Douane & Accijnzen (MB), de Marinecomponent, de Scheepvaartpolitie (SPN), de Beheerseenheid Mathematisch Model van De Noordzee (BMM), het Directoraat-Generaal Leefmilieu ( DG Leefmilieu), BNS Stern
en het Martiem Informatiekruispunt (MIK) te Zeebrugge.

Operatie Opera

De weersvooruitzichten waren gunstig waardoor de inspecties de klok rond konden doorgaan. Deze inspecties omvatten controles op visserijactiviteiten in de Belgische exclusieve economische zone, op de Marpol-regelgeving aan boord van de

koopvaardijschepen (voornamelijk in het Westhinder-ankergebied), controle op het
grensoverschrijdende verkeer in de BE-EEZ ter hoogte van de Belgisch-Franse zeegrens, alsook controles op de pleziervaart. Gelijktijdig patrouilleerde BMM vanuit de lucht met hun toezichtsvliegtuig. Ook de Seaking-helikopter van het 40ste smaldeel van de luchtmachtbasis te Koksijde hield een oogje in het zeil en rapporteerde relevante informatie in het kader van deze operatie aan het MIK. De gunstige weersomstandigheden waren alvast een teken dat de operatie voorspoedig zou verlopen. Het aantal uitgevoerde controles bevestigde dit vermoeden.

Uiteindelijk konden een 20-tal schepen intensief worden gecontroleerd in de verschillende controledomeinen, gaande van visserij-inspecties tot Marpol controles. Vanuit de lucht werden een 6-tal uren patrouille- en controlevluchten uitgevoerd.

Op 5 september moest de operatie voor een korte periode worden onderbroken voor de begeleiding van de MSC Flaminia(*) door het Belgische zeegebied, in opdracht van de heer Carl Decaluwé, Gouverneur van West-Vlaanderen. BNS Stern begeleidde het gesleepte containerschip MSC Flaminia tijdens de ganse doortocht in de Belgische EEZ. Aan boord bevonden zich de ‘On Scene Commander’ van de Marine, een officier Bestuurlijke Politie van de SPN, en twee inspecteurs van Scheepvaartcontrole. Een patrouillevaartuig van de scheepvaartpolitie bleef in de nabijheid. Tijdens deze begeleiding voerde het toezichtsvliegtuig van BMM observatievluchten uit. Deze editie van de operatie Opera werd de meest succesvolle geïntegreerde kustwachtoperatie. Alle deelnemende kustwachtpartners onderstrepen nogmaals het belang van het gezamenlijke optreden op zee in het kader van de Belgische kustwacht en de beveiliging en rechtsorde in het Belgische zeegebied.

(*) De MSC FLAMINIA (Duitse vlag en eigendom van de Duitse firma Reederei NSB) werd op 14 juli getroffen door een ontploffing en een zware brand in het midden van de Atlantische Oceaan. Het schip werd door de firma SMIT op sleep genomen met bestemming Wilhemshaven (Duitsland).